
Listy 467

Pan Profesor Zdzisław Najder 5 maja 2005

Szanowny Panie Profesorze,

Ubolewam nad tym, że moje -  przyznaję -  niefortunne zdanie w artykule 
Zdrada Solidarności rzuciło cień na dobre imię Radia Wolna Europa oraz Pana 
osobiście. Nigdy nie kwestionowałem wielkiej roli Rozgłośni Polskiej RWE 
w rozbudzaniu i kształtowaniu idei wolnościowych wśród Polaków w okresie 
komunizmu. Sam poniekąd wychowałem się politycznie, tkwiąc z uchem przy 
głośniku radioodbiornika nastawionego na częstotliwość rozgłośni z Mona­
chium i z trudem wyławiając zza kurtyny zagłuszającego warkotu, świstu i za­
nikającej fali informacje i komentarze dotyczące rzeczywistości Polski i świata. 
Tym bardziej inkryminowany akapit z mojego artykułu nie był adresowany do 
Pana osoby. Byłem i jestem przekonany, że w czasach Pańskiego kierownictwa 
Rozgłośnia Polska RWE uzyskała szerokie horyzonty i wysoką dynamikę prze­
ciwstawiania się fałszowi ideologii komunistycznej.

Najbardziej newralgiczny propagandowo czas starcia Solidarności z władzą 
komunistyczną przypadł zresztą na okres przed kwietniem 1982 roku i po mar­
cu 1987 -  kiedy Pan nie sprawował funkcji dyrektora RWE. W istocie do tego 
newralgicznego czasu odnosił się przede wszystkim mój artykuł. Wtedy to nie 
tylko trwała walka z władzą PRL-u o miejsce Solidarności na arenie społeczno- 
politycznej Polski, ale także najbardziej bezpardonowa walka wewnętrzna w ło­
nie samego Związku. Stąd moja teza dotycząca manipulacji (cenzurowania itp.) 
prowadzonej wewnątrz Solidarności przez ścisłe grono polityków i doradców 
związkowych odnosiła się zasadniczo do krajowego źródła informacji i sposo­
bów ich przekazywania, mniej zaś do ich odbioru (w tym przez RWE) i dalszej 
transmisji. Poruszając sprawę Ewy Kubasiewicz, poniekąd diagnostyczną dla 
wspomnianego fenomenu manipulacji, w żadnym razie nie sugerowałem prze­
milczenia w RWE, tylko właśnie ową blokadę u źródeł. (Notabene proces 
grupy działaczy, w tym Ewy Kubasiewicz, odbył się w dniach 1-3 lutego 1982 
roku, a więc przed objęciem przez Pana funkcji dyrektora. W kwietniu 1982 
roku Ewa Kubasiewicz została ogłoszona przez Amnesty International więź­
niem roku).

Pisząc zatem o ścisłym reglamentowaniu informacji przekazywanej na Za­
chód, nie analizowałem bynajmniej profesjonalizmu pracy w Wolnej Europie, 
lecz kwestię wychodzenia informacji z kraju. Jej istotą nie była więc jedynie ani 
przede wszystkim liczba czasopism omawianych w studio RWE, ale na pewno



468 Listy

zdolność i drożność kanałów wszelkich informacji (w tym newsów, apeli i od­
ezw) z Polski na Zachód. Zdanie o „sicie”, przez które „Tygodnik Mazowsze” 
i Bronisław Geremek przepuszczali solidarnościowe wiadomości do opinii pu­
blicznej, mogłoby posiadać dwa przypisy (których nadmiar i tak uderza w moim 
artykule). Pierwszy odnosiłby się do przywoływanego filmu dokumentalnego 
Jerzego Zalewskiego. Drugi mógłby się odwoływać do osobistego doświadcze­
nia, które utrwaliło w mej pamięci poczucie oporu i trudu, z jakim spotykała się 
każda próba przekazania na Zachód na przykład oświadczenia Solidarności 
działającej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim -  o ile tekst ten nie szedł 
przez „kanały” KOR-u.

Moje doświadczenie słuchacza Rozgłośni Polskiej RWE odnotowało po­
nadto w audycjach rozgłośni wyraźną przewagę treści i autorów pochodzących 
z tego lewicowego kręgu, który był jednym z negatywnych bohaterów zbioro­
wych mojego artykułu. Nie neguję faktu, że RWE omawiała „ponad trzydzieści 
podziemnych czasopism” z Polski. Kwestia jednak w proporcji i częstotliwości. 
Sam Pan, Panie Dyrektorze, aplauduje „Tygodnik Mazowsze” w aspekcie 
sprawności działania. Z  pewnością dużą rolę w przewadze tego środowiska 
politycznego odegrała sprawność jego organizacji. Obawiam się jednak, że 
zadecydowała nie tylko kwestia dobrej organizacji i sprawności działania.

Napisawszy to, co powyżej, czuję się przecież w obowiązku stwierdzić swój 
oczywisty błąd popełniony w artykule Zdrada Solidarności. Zdanie, które Pan 
mi słusznie wytknął, zostało sformułowane przeze mnie z dużą przesadą publi­
cystyczną, przez co stworzyło możliwość odczytania go w sposób rozmijający 
się zarówno z moim zamiarem, jak i z intencją ideową całego artykułu. Obciąża 
mnie to oczywiście jako autora.

Z  poważaniem

Wojciech Chudy




